Apportalen logotyp

Hur använder man Apportalen?

Skriven av: Apportalen
oktober 7, 2021
Här nedan kan du lära dig mer om hur Apportalen är uppbyggt och kan användas. Antingen genom att läsa eller titta på en kort film!

Kategorier

Apportalens appar är indelade i en rad olika behovsområden med syftet att våra användare ska kunna använda sina kunskaper om människan för att hitta rätt teknik. 

Apparna går att nå genom fem huvudkategorier; 

Kognition – här finner man kognitiva behovskategorier så som minne, lokalsinne och tidsuppfattning. 

Kommunikation – här finner man kommunikativa kategorier och digitala stöd för bland annat kommunikationsplattformar, talsynteser och teckenspråk

Vardag – här finner man appar som är inriktade på att få specifika delar av vardagen att fungera. Kategorier så som ekonomi, stimulans och mat!

Arbetsområden – här finner ni digitala stöd som kan användas när man jobbar med sådant som tydliggörande pedagogik, AKK och kasam. 

Målgrupp – här finner ni digitala stöd som utvecklats med en specifik målgrupp i åtanke. Att en app utvecklats för en målgrupp innebär inte att alla inom denna målgrupp kan ha användning av appen men inte heller att enbart denna målgrupp kan ha nytta av den. Här finner ni bland annat kategorierna autism, adhd och psykisk hälsa. 

Filter

För att kunna söka digitala stöd till en specifik individ går Apportalens utbud även att filtreras utifrån specifika omständigheter så som:

Plattform: Sök efter digitala stöd till android, dator eller ios?

Språk: Behöver appen vara på svenska eller går det lika bra med engelska?

Övrigt: Måste appen vara gratis, reklamfri eller vill ni vara säkra på att appen fungerar som den ska (granskad).

Exempel på filtrering:

Om jag exempelvis arbetar med en individ som har ett utökat behov av struktur i sin vardag och kunnat gynnas av ett kalenderverktyg så kan jag klicka mig in på kategorin “planera och strukturera” och får då en rad olika förslag på kalendrar och planeringsverktyg. Jag kan sedan filtrera utbudet utifrån särskilda omständigheter. Vet jag att individen använder en android telefon och inte har möjlighet till att betala klickar jag i android och gratis och får då enbart förslag som möter individens förutsättningar. 

Ett självständigare liv 

Under fliken ett självständigare liv finner ni artiklar, guider och goda exempel från verkligheten.

Lärorikt, där man bland annat kan hitta information om hur man arbetar behovsinriktat.

Hur gör man? som innehåller bra guider för hur man löser specifika problem

Och goda exempel som innehåller framgångshistorier från verkligheten. 

Bli delaktig

Under fliken bli delaktig kan man som användare hjälpa till med att bidra till Apportalens innehåll genom att ge förslag på nytt innehåll, uppmärksamma felaktigheter och berätta om hur man använder sig av digitala stöd för att inspirera andra. 

Formulären skickas direkt till oss på Apportalen. För att vi ska kunna återkoppla till er behöver man lämna sina kontaktuppgifter i form av email-adress. Dessa uppgifter kommer bara ses av oss som arbetar med Apportalen . Känner man att man inte behöver någon återkoppling går det bra att strunta i att skriva in några kontaktuppgifter.

Vidare läsning:

WCAG – webbtillgänglighet

Universiell utformning

Svenskar och internet

Speltillgänglighet

APPORTALEN